The Parachute Case


Parachute onderhoud en reparatie
Verkoop van parachutes en accessoires
     




WETENSWAARDIGHEDEN OVER JE PARACHUTE MATERIAAL

EVERYTHING YOU ALWAYS WANTED TO KNOW ABOUT YOUR SKYDIVE GEAR


1. Introductie
2. Is mijn rig freefly vriendelijk?
3. Gratis 25 + Materiaal Tips & Tricks
4. SP artikel: smilie mythe
5. SP artikel: Velcro mythe
6. OK maar waar begin ik zelf mee?

1. Introduction
2. Is my rig freefly friendly?
3. Free of charge: 25+ gear tips & tricks
4. Article in sport parachutist: the smilie myth
5. Article in sport parachutist: the velcro myth
6. OK but where do I start?



INTRODUCTIE

INTRODUCTION




klik voor namen op een grotere foto
  
Bij de parachute opleiding krijg je vanaf de eerste dag alle basis kennis over het materiaal waar je mee springt.
Je weet nu dat een touwtje een lijn heet en dat de "zak" (je rig of het harnas-container systeem) niet 1 maar 2 parachutes bevat.




In the initial course from day 1 you get all the basic knowledge about the gear you jump with.
Now you know that a rope is called a line and the bag (your harness container system) contains at least 2 parachutes iso one.



Heb je je eerste brevet dan leer je ook vouwen (let op: soms pas als je daarom vraagt) En voor de brevetten die je daarna gaat halen worden de vragen die je over je materiaal krijgt steeds specifieker. De meeste theorie vind je in het handboek.







Wil je je wat meer verdiepen in materiaal dan zoek je een of twee vertrouwde meesters of meesteressen om je heen, je leest (de vakbladen, wat riggers en fabrikanten op internet zetten ) je kijkt films op you tube. En voor degenen die verder willen (seniior of masterrigger)  zijn er technische boeken zoals het handboek of de Pointers manuals



We merken dat veel springers zich
over het algemeen
weinig in 'materiaal' verdiepen
totdat ze met ander materiaal
gaan springen of over de aanschaf
van een eigen setje gaan nadenken.
Dan is er veel behoefte
aan meer achtergrond - informatie
en vooral onbevooroordeeld advies. Dan is er behoefte aan een deskundige met up-to-date kennis van materiaal








Wij delen graag al onze know-how met jou, omdat we ervan overtuigd zijn dat je met meer grondige kennis een betere beslissing voor jezelf kunt nemen. Wat wij met name aan kunnen bieden
zijn praktische tips en suggesties die gestoeld zijn op jarenlange ervaring (dus geen ervaring van jaaaaren geleden;)) Maak gerust een afspraak, neus eens wat uitgebreider rond in de shop of kijk op onze site



Voor de springers die bij ons een setje huren
voor een dag of een maand hebben we een informatie-boekje gemaakt (Nu nog alleen in het NL maar er zitten veel plaatjes bij;)



* Klik op de foto voor een pdf file van onze folder



naar boven
IS MIJN RIG FREEFLY VRIENDELIJK?

IS MY RIG FREEFLY FRIENDLY?

foto: niklas Daniel




foto Javier Ortiz
Freefly - in al haar vormen - stelt hoge eisen aan je materiaal omdat je hogere snelheden bereikt en de relatieve wind van alle kanten je rig bereikt
Maar waar let je nu specifiek op?.







1. Alle sluitflappen moeten
onder alle omstandigheden
tijdens de vrijeval
(behalve bij de opening natuurlijk;)
dicht blijven zitten










2. De bridle
van de mainpilotchute
moet op z'n plaats
blijven zitten





3. De main- pilot- chute
moet in de BOC
(bottom of container)
 pocket
blijven zitten


Hoe weet je nu of dit bij het setje waar jij mee gaat springen ook inderdaad het geval is?
Het is vervelend om te zeggen : dat weet je nooit zeker! Waarom?


...Je kan het beste, nieuwste, duurste, mooiste en meest freefly-vriendelijke rig van de hele wereld hebben maar ...

... als de pilot chute niet goed gevouwen is
of niet goed in de pocket is gedaan
kan het toch gebeuren dat hij er voortijdig uitfloept
...


...als de maincontainer gesloten is
met een loop die te lang is
kunnen de sluitflaps toch opengaan
...


... als de main risers te strak in het rig gevouwen zijn
kunnen de risercovers niet goed sluiten
...


...En zo kan het technisch mooiste rig
door een menselijke "fout"
veranderen in een freefly-onvriendelijk rig...




up



TIPS & TRICKS
Er zijn nog veel meer dingen waar je zelf op kunt letten. Hier zijn , speciaal voor jou, GRATIS: 25 materiaal tips & tricks

There is a lot you can look for yourself.
Here are, specially for you,
FREE OF CHARGE: 25 gear tips & tricks





Als je bij het vouwen je
main toggles terugvouwt,

blijven ze bij de opening
lekker open staan


When packing your main try folding your main toggles this way, it might be easier to grab them.



Steek een stuurtoggle NOOIT
door het geleide ringetje heen. Het geleide ringetje is alleen voor je stuurlijn bedoeld!





Never route the top of the toggle through the guide ring. This ring is only meant to guide your steeringlines!





Als je metalen connector links
aan je lijnen hebt
zorg er dan voor dat de slidergrommets
je lijnen niet kunnen vernielen:
laat er plastic of stoffen
"bumpers" opzetten

Metal connector links might damage the metal grommets of your slider. Damaged metal grommets on the slider might damage your lines. Metal connector links can be covered with "bumpers" ( plastic, silicone or cloth)



De tunnels van de collapsible slider
gaan vaak
aan de bovenkant kapot,
vraag een briefing
hoe ze het beste kunt gebruiken







Een goede gearcheck is het halve werk.
En je leert je eigen rig goed kennen



Wacht niet met het vervangen
van je mainloop
 totdat hij knapt.





Een pilotchute met kill line
moet je altijd (goed) cocken.
In het venster van je bridle
zie je een gekleurd deel
(groen of blauw) van de inner (lijn) verschijnen.
EEN fabrikant gebruikt rood
  om aan te geven
dat de pilotchute NIET gecocked is.
De rest laat de lijn gewoon wit.
Dus als je wit of rood ziet bij de gearcheck dan ga je er niet mee omhoog!



Oefenen met vouwen
maar geen parachute voorhanden?

Kijk op het blog van Performance Designs, de fabrikant van de Sabre 1 en 2, lightning, Stiletto, navigator, Silhouette, Spectre, Katana, Velocity, Peregrine en meer...

In de nieuwsbrief van onze website
staat een link





Slim om meteen aan te leren:
na de landing je stuurtoggles vastzetten,
je lijnen daisy chainen en vooral daarna
je bag en pilot niet vergeten op te tillen
als je wegloopt.



Soms is je setje ZO vies
of zit het onder het zand (dat schuurt)
dat het raadzaam is om het te wassen.
 Laat zoiets altijd door je rigger doen!





Gebruik de juiste elastieken voor je lijnen: dunne lijnen = kleine elastieken. En bij voorkeur allemaal dezelfde elastieken gebruiken



Heb je soft links en geen bescherming? Hou dan de bovenkant van je risers strak in de gaten. Zodra je kleine pluisjes gaat zien: meteen door je rigger laten beschermen.
Een nieuw paar risers is een grote uitgave.





Ter bescherming van je soft links en je risers kan je ook een "hoedje" rond je soft links laten zetten. Meestal past er wel een slider overheen.



Inspecteer je main regelmatig. Kijk naar de stiksels, de stof en de conditie van de lijnen. JIJ hebt die main elke keer in handen dus je ziet zelf het snelst of er iets veranderd is. Bij twijfel vraag je rigger!





Wil je een langere borstband dan is het handig om te weten dat een borstband niet verlengd kan worden. Hij kan wel vervangen worden!



Batterijen, maar natuurlijk ook de rest van je materiaal, varen er wel bij als je ze droog, donker en op kamertemperatuur bewaard.




Zitten er altijd veel draaien in je pilotchute? Misschien zittie wel scheef en misschien kan je rigger je daar heel snel mee helpen!



Zonlicht of tewel UV stralen
zijn de grootste boosdoener
als je praat over desintegratie van de stof
van je parachute





Als je parachute erg nat is geweest heb je kans dat tijdens het drogen de stof anders krimpt dan het tape dat erin genaaid is. Hierdoor kunnen de vliegkarakteristieken van je canopy veranderen.



Om te voorkomen dat je risercovers snel opengaan is het beter om je risers
niet te strak in de container te routen





Geen Freefly elastiek tussen je beenbanden? Laat je rigger even 2 lusjes met een stuk elastiek op de beenbanden naaien.



Geen speciaal freefly-elastiek tussen je beenbanden en snel een tijdelijke ( niet langer dan 1 dag) oplossing nodig? Gebruik 3 grote gewone elastieken en knoop die aan elkaar






vervang elastieken bijtijds =
niet alleen als ze kapot zijn
maar ook als ze teveel uitgerekt zijn.



vlekkie in je chute wegwerken: niet  wrijven, geen agressieve of oplosmiddelen gebruiken. Vraag je rigger om advies.






Gaatje in je chute? Laat het even aan je rigger zien om te beoordelen of je ermee door kan springen of niet.





up



ARTIKEL IN DE NEDERLANDSE SPORT PARACHUTIST- FEB 2013

ARTICLE IN THE DUTCH SPORT PARACHUTIST MAGAZINE 02-2013
DE MYTHE: SMILIE PIN

THE SMILIE MYTH
written by Deyan Bakardzhiev masterrigger@theParachuteCase.nl - i.s.m. Trees van Mierlo 

Tijdens de zomermaanden van de laatste paar jaar hielden we in de shop van The Parachute Case de zogenaamde “gearcheck battle”. Wij hingen wekelijks een ander rig op waarin we een aantal veel voorkomende fouten verwerkten.
De spelregels zijn simpel: vind de fouten in deze set waarin je medespringer op het punt staat mee omhoog te gaan. Schrijf ze op en als je ze allemaal vind, kan je een prijsje winnen (maar eigenlijk gaat het natuurlijk om de EER).
During the Dutch summermonths in the last few years we held a so caleld "gearcheck battle" in the shop of The Parachute Case. Objective: make skydivers aware of their gear. Every week we hang another rig in which we did hide a few common made "mistakes". The rules of the game are easy: find the mistakes in this rig of your buddy who is ready to go skydiving. Write them down and when you found them all you can win a small price (but of course it's all about honour )





Wat we merken is dat bij de antwoorden van veel springers, onafhankelijk van hun ervaringsniveau, één fout hardnekkig terugkomt: “de pin is geen smiley” staat er als een van de opgemerkte fouten die wij zouden hebben ingebouwd. In gesprek hierover kan echter niemand precies vertellen waarom dat een fout is. Het is gewoon zo. Ooit verteld in de opleiding of door iemand die ze leert vouwen.





Omdat wij hier zo onze eigen gedachten over hebben, deden we een onderzoekje om er achter te komen of de “smiley” sluitpin werkelijk zo essentieel is:

Toen de eerste gebogen pin rond 1980 op de markt kwam hadden de bestaande rigs alleen een pin- cover. Een stukje parapack of cordura dat gesloten werd met klittenband

.


In die tijd werden meestal kleine Cessna's voor het springen gebruikt. Niet alles zo mooi weg- en afgewerkt in de kist als tegenwoordig en het was echt krap met een stuk of 4 springers compleet met materiaal. Als je je bewoog kon er van alles misgaan.

Je kan je misschien wel voorstellen dat als je je in een krappe ruimte met je rig naar beneden beweegt om te gaan zitten, waarbij je tegelijkertijd strak tegen iets aanzit, dat zowel de beweging als de druk (het rig wordt samengeperst en er komt ruimte op de loop) de pin er makkelijk uit laten schuiven.

Men ontdekte dat de oriëntatie van de pin (smiley) heel veel narigheid kon voorkomen en zo werd deze check een extra veiligheids- check. Instructeurs vertelden het hun leerlingen en deze leerlingen werden instructeur en vertelden het zelfde verhaal ook aan hun leerlingen. En dat doen we nog steeds.




Maar nu is het 2013...

We zijn 30 jaar verder. De rigs van tegenwoordig hebben geen “pin covers” meer maar “pin protectors”. Geen lapje stof met een stukje klittenband maar een verstevigde extra flap die van onder naar boven ingestoken wordt
of die van boven naar onder helemaal om de pin heen gevouwen wordt
Het maakt dus niet meer uit hoe de sluitpin van je main georiënteerd is


But now it is the year 2013...

It's been 30 years. The rigs nowadays don't have 'pin covers' : they are pin protectors. No piece of cloth with a bit of velcro but a padded protector flap from up to down or the other way around totally enclsing the main pin . It doesnot matter anymore how the pin is orientated as long as it is far  enough through the loop.

.

Om het verhaal af te maken hebben we drie rigontwerpers en fabrikanten om hun mening over de positie van de sluitpin gevraagd en dit is wat zij erover te zeggen hebben:
To end the story we asked 3 rig designers their opinion on the positioning of the main closing pin. And this is their answer:



JOHN SHERMAN
John is de eigenaar van Parachute Laboratories inc en ontwerper van de Racer harnas container systemen. Hij begon met het bouwen van rigs in 1969 (lang voordat velen van ons geboren waren)

John Sherman is the owner of Parachutes Laboratories inc. en designer of the Racer harness container system. He started building rigs in 1969 ( long before most of us were even born)




I can only speak for Racers and I can see no reason for the pin to be one way or another.”




Thanks for the inquiry and taking the time to get it straight from the manufacturer. I agree with you that at least for our rigs, it does not seem to matter which way the pin orientation is. We're working on the new Curv Manual and we find individuals positioning it every which way and so far we have not identified any problems.”

ANDY REID

Sandy is de eigenaar van Rigging Innovations en ontwerper van de Talon, Genera en VooDoo harnas container systemen. Hij bouwt rigs sinds 1985.



Sandy is the owner of Rigging Innovations and the designer of the Talon, Genera and Voodoo harness container systems. He builds rigs since 1985.





KELLY FARRINGTON
*kelly is derde van rechts

Kelly is de eigenaar van Velocity Sports Equipment en de ontwerper van het Infinity harnas container systeem. Hij heeft het rig ontworpen waarmee Felix Baumgartner zijn supersonische sprong gemaakt heeft.



Kelly (third from the right)
is the owner of Velocity Sports Equipment
and the designer of the
Infinity harness container system.
He designed and build the rig for the
supersonic space jump
of Felix Baumgartner.



Honestly, I think it comes down to jumper preference. I think most modern pin cover systems make pin orientation a personal preference rather than an actual safety issue. Care should be taken, however, to make sure there is plenty of slack in the bridle between the closing pin and where the bridle enters the main container. This can reduce the possibility of the pin puncturing the bridle and causing a pilot chute in tow malfunction.”

CONCLUSIE:
Deze materiaal myth is busted. Maar daarvoor in de plaats komen een heleboel andere hedendaagse veiligheids- checks waar wij jou graag van op de hoogte brengen! Laat jij je deze zomer door ons uitdagen?

CONCLUSION:
We busted this gear myth. But instead of this one we have a lot of new and other nowadays- safety- checks to mind. Let us inspire you!








up
ARTIKEL IN DE NEDERLANDSE SPORT PARACHUTIST- MAY 2013
ARTICLE IN THE DUTCH SPORT PARACHUTIST MAGAZINE 05-2013
DE MYTHE: VELCRO IS GEVAARLIJK!

THE VELCRO MYTH
written by Deyan Bakardzhiev, masterrigger@The Parachute Case i.s.m. Trees van Mierlo

Hoe vaak heb jij wel niet gehoord dat je met een rig met velcro*- covers niet kan freeflyen? 
Meestal wordt er dan aan toegevoegd “dat is een levensgevaarlijk rig”... 


Elke keer als ik iemand dat hoor zeggen moet ik even tot 10 tellen, daarna tot 50 en vervolgens moet ik met een biertje mijn hoofdpijn wegspoelen ;) 

Laat me –voordat ik je uitleg waarom ik moeite heb met deze ongefundeerde uitspraken- eerst eens iets over de voorgeschiedenis van de techniek van de diverse sluitflappen op rigs vertellen.

Waarom zijn de ontwerpers en fabrikanten van harnas/container systemen* (kortweg “rigs” of “setjes” genoemd) overgegaan van velcro sluitingen naar tucktabs en vervolgens van tucktabs naar magnetic keepers?



KLITTENBAND

VELCRO

De allereerste rigs werden gesloten met drukkers of haakjes en ogen, maar toen eind jaren 50 het klittenband ontdekt was en voor steeds meer doeleinden werd aangewend, is men ook in de parachute industrie bij de productie van rigs steeds meer velcro gaan gebruiken. Eind 80-er begin 90-er jaren van de vorige eeuw konden steeds meer dropzones zich een turbine vliegtuig veroorloven. Hoe sneller de vliegtuigen, hoe meer sprongen mensen kunnen maken per dag, per weekend en dus ook tussen twee keuringen in. Met het verhogen van het aantal sprongen tussen de twee inspectie-en-repack-cycli nam de slijtage van het materiaal toe.



Dit veranderde gedrag en intensievere gebruik stelde hogere eisen aan het materiaal. En dan gaat men op zoek naar vernieuwing c.q.verbetering.

Velcro staat bekend om het vermogen om onderdelen zoals riser-covers en sluitflappen bij elkaar te houden. Velcro behoudt haar goede “plak” conditie ongeveer 100-150 sprongen. Daarna holt de kwaliteit die je nodig hebt, hard achteruit en is het al snel niet meer goed genoeg om er veilig mee te vliegen.

Met de snellere vliegtuigen waren springers in staat om veel meer dan 100 sprongen tussen de repacks te maken. In die tussentijd werd meestal het versleten velcro ook niet vervangen. Met alle gevolgen plus “indianen” verhalen van dien.


NADELEN KLITTENBAND

DISADVANTAGES OF VELCRO



Velcro heeft overigens meer nadelen: het beschadigt makkelijk alle zachte materialen waar het mee in aanraking komt zoals de risers van de main en de reserve, en het stretch gedeelte van je jumpsuit. Het heeft de neiging om haar, vuil en stof te verzamelen. En Velcro werkt ook niet goed meer als het nat of koud is.


TUCKTABS

TUCKTABS

Al met al reden genoeg voor fabrikanten om naar mogelijke alternatieven te zoeken. Zo werden de tucktabs geboren. Bij tucktabs wordt gebruik gemaakt van extra stof met een versteviging ertussen en die extra stof moet ergens tussen gestopt worden. De tucktabs op de risercovers en de sluiting van de containers ondervangen de meest voorkomende klittenband problemen: er is geen onderhoud nodig (tenzij ze breken). Ze beschadigen de risers en de kleding niet en het maakt niet uit of je in Siberië tijdens de winter of in Suriname in de vochtige zomer springt: zij blijven hun werking houden.





Wat aardig is om te weten is dat toen de eerste freefly sprongen gemaakt werden dat de mensen toen sprongen met rigs met velcro op alle sluitflappen. Er was toen gewoon niets anders. Kijk maar eens goed naar oude foto’s van 3D RW* sprongen, die staan vol met “velcro-rigs”.

In de jaren 90 toen skysurfing trendy werd, zochten springers opnieuw de grenzen met rigs met klittenband. Valery Rozov werd meervoudig wereldkampioen skysurf met een racer met klittenband risercovers, en verrassend genoeg, heeft hij dat overleefd.




DE MYTHE IS GEBOREN
Dus waar komt deze mythe dan vandaan? Ik denk dat het begon met de (dikwijls gesponsorde) skydivers die met “tucktab-rigs” sprongen en gewoon niet beter wisten. Het is in de praktijk ook makkelijker om de nieuwe tucktab rigs te promoten door alle rigs met velcro te bannen, dan om al die rigs te controleren op de “versheid” van het velcro.




En niemand zit te wachten op horror stories over risercovers die opengaan en stuurtoggles die in vrijeval loskomen. Ook al ligt de oorzaak niet bij het materiaal maar bij het slechte onderhoud.


Jammer is wel dat niet elk tucktab-ontwerp goed functioneert. Eigenlijk zijn tucktabs gevoeliger voor productie-fouten dan de velcro-constructies. In de de afgelopen jaren hebben we in meerdere situaties gezien dat bij een nieuw zogenaamd “FreeFly vriendelijk” rig de risercovers open gingen. En toch mochten springers met een tucktab rig WEL met freeflysprongen meedoen in tegenstelling tot springers met een rig met velcro sluitingen.

MAGNETEN

MAGNETS
Het is niet alleen moeilijk om perfecte tucktabs te ontwerpen, ze kunnen ook nog eens breken. Reden genoeg om door te gaan met de zoektocht naar een perfecte oplossing. Een jaar of 6 geleden kwamen de eerste ontwerpen met magneten verwerkt in sluitingen op de skydive markt. Ook bij magneten zien we veel verschillen. Verschillen in kwaliteit. Sterkte, “kleefkracht” en/of hoe slim het verwerkt wordt.
KLITTENBAND VERSUS MAGNETEN

VELCRO VS MAGNETS
750

Terug naar velcro: ogenschijnlijk lijkt de werking van velcro en magneten heel veel op elkaar. Toch is er een wezenlijk verschil in de werking van die twee. De hechtende werking van velcro is gericht op “schuiven” en niet op “afpellen”. Probeer 2 stukken velcro maar eens ten opzichte van elkaar te verschuiven: dat is bijna onmogelijk.

En magneten werken precies andersom. De grootste hechting van 2 magneten is recht op elkaar. Alleen als je ze verschuift kun je ze loskrijgen. Overigens: hoe meer stof er zit tussen de magneten hoe minder sterk hun hechtende kracht zal zijn.

En...tussen haakjes: risercovers werken op “afpellen”!

WAAROM TOCH MAGNETEN?

Ten eerste is het een onderhoudsvrije oplossing voor het probleem met de niet-werkende tucktabs(tenzij een magneet breekt natuurlijk) En ten tweede is het makkelijker om te ontwerpen en te bouwen. Daarnaast beschadigen magneten de stof niet als je ze onbeschermd laat en dat kan je dan weer vanvelcro niet zeggen.






VELCRO- NABRANDER

Velcro is dus uit en het zou ook nog eens “gevaarlijk” zijn...

Maar weet je dat het meest moderne “Free-Fly-Vriendelijke” rig toch ongeveer 1 meter velcro bevat? Kijk maar eens mee: de reserve en de cutaway handle worden aan het harnas bevestigd met velcro. De freebag wordt gesloten met velcro, de reserve toggles zitten op velcro en de RSL is op de yoke bevestigd met velcro. Dus... als velcro echt zo “gevaarlijk” is, waarom wordt het dan gebruikt op het levensreddende deel van je materiaal?






CONCLUSIE

Dat velcro een rig gevaarlijk maakt, is een mythe.

Ik zelf spring liever met een rig waarop goed onderhouden velcro zit dan bijvoorbeeld met een rig met tucktabs die niet goed passen of magneten die niet sterk genoeg zijn. Maar toch kom je met een “velcro rig” bij de gemiddelde freefly coach niet omhoog. Dus wil je graag freeflyen? koop dan geen velcro-rig!

Bottomline is: Heb je een ouder rig met velcro? zorg er dan voor dat je het goed onderhouden is. Dan kan je er nog heel veel plezier van hebben





terug



OK MAAR WAAR BEGIN IK ZELF?

OK FINE BUT WHERE DO I START?
Nou fijn om te weten...
maar hoe begin je er nu zelf ?

1.  Zorg dat je zo snel mogelijk zelf leert vouwen
2.  Blijf altijd nieuwsgierig naar oude en nieuwe inzichten in de vouwtechniek

3.  Zorg dat je precies weet wat jouw rig in vrijeval doet (neem beeldopnames en opmerkingen van anderen serieus)

4.  Let op de details!

5. Overleg bij materiaal technische vragen met je rigger



terug




[Welkom][Wij][Winkel][Werkplaats][Nieuwsbrief]